27 dal, Miley Cyrus és Dolly Parton: ez Beyoncé receptje a tökéletes country albumhoz

Megérkezett az albumtrilógia második része, ami eredetileg az első lett volna.

Éles váltás Beyoncé legújabb, számszerint már 8. korongja a Cowboy Carter (vagy hívhatjuk Act II: Cowboy Carternek is) c. lemeze legutóbbi, 2022-es Renaissance (vagy Act I: Renaissance) korongjához képest. A friss megjelenés a country világát járja körül, ami sosem volt idegen a művésznő számára és olyan előadók kerültek fel a 27 trackkel operáló kiadványra, mint Miley Cyrus, Dolly Parton vagy Post Malone. A lemez bejelentéséről már itt, itt itt és itt is cikkeztünk korábban.

A Houston, Texas születésű, mára a mainstream zenei piac egyik legnagyobb ikonja születésének és életvitelszerű lokációjának köszönhetően már fiatal korában megismerkedett a country stílusjegyeivel és előszeretettel is munkálkodott ebben. Kiskorában minden évben szervesen részt vettek családjával a Houston Livestock Show and Rodeo eseményen is, ahol karrierjének későbbi fázisában több alkalommal fellépett – az évek során persze sosem titkolta vagy felejtette el azt, hogy honnan jött és elmondása szerint ez a stílus mindig is közel állt a szívéhez. A 2016-os Lemonade c. lemezén lehetett először érezni a műfaj tényleges hatását, kifejezetten a Daddy Lessons c. trackben, mely egyik legnagyobb slágere lett azóta – míg a korongot 9 Grammy díj jelöléssel jutalmazta a zeneipar.

Természetesen nincs kolbászból a kerítés, még akkor sem, ha te vagy maga Beyoncé: az énekesnő 2016-ban a The Chicks-szel közösen lépett fel a Country Music Association Awards-on, ahol az előbb említett dalát énekelték el. Már a performansz előtt is sokan megbotránkoztak azon, hogy mit keres Beyoncé egy country díjátadón, és arra szólították fel a műfaj rajongóit, hogy bojkottálják a gálát. A dolog odáig fajult, hogy a szervezők az esemény után még csak említést sem tettek a fellépésről a hivatalos oldalukon. 

Ez a lemez egy olyan élmény miatt született meg, amikor úgy éreztem, ki vagyok rekesztve… ez pedig teljesen világos volt. Azonban ennek az élménynek köszönhetően ástam magam mélyebbre a country zene történelmében, és kezdtem el tanulmányozni a gazdag zenei archívumunkat

– fogalmazta meg érzéseit.

Beyoncé lemeztrilógiájának második etapja 1 óra 18 perces játékidejével majdnem egy 20 perccel hosszabb, mint az előző anyag, igaz, 10 trackkel több is került rá, de azt sem tagadjuk, hogy ezeknek a többsége egyfajta át- vagy felvezető egyes dalokhoz. A leghangsúlyosabb téma természetesen az az életérzés, amit az USA déli államai mindig is fontosnak tartottak: a család egysége, a hazaszeretet és az az amerikai valóságban – utóbbira például már a kiadvány borítója is ráerősít a maga zászlós mintájával. Külön érdekesség, hogy oldalt üli meg a lovat a borítón Yoncé, ami a történelem során kizárólag az előkelő réteget illette meg.

De amellett sem mehetünk el szó nélkül, hogy újra álláspontot foglal olyan, már-már politikai és világrendi kérdésekben, mint a színesbőrűség és a kirekesztettség, vegyük csak a THE LINDA MARTELL SHOW átvezető, ami az első, mainstream sikereket elérő fekete country énekesnő előtt, Linda Martell előtt tiszteleg. Miley Cyrus, illetve Dolly Parton jelenléte pedig igazán felüdülést nyújt – míg előbbivel az album egyik legszebb dalát sikerült összehozni, II MOST WANTED címmel, addig Miley keresztanyukája, Parton ikonikus slágerét a JOLENE-t dolgozták át egy duetté – ezzel is tisztelegve a műfaj egyik még mai is alkotó veteránja előtt.

Az eredeti tervek szerint először a COWBOY CARTER-t adtam volna ki, de a koronavírus járvánnyal egyidőben, túl sok nyomás nehezedett az emberekre. Mi is csak táncolni akartunk. Megérdemeltük, hogy bulizzunk egyet

– nyilatkozta Beyoncé.

Igaz, a sok pletyka ellenére a Telephone folytatása Lady Gagával erre a megjelensére sem fért fel, hiába vett fel több, mint 100 dalt a koronghoz az énekesnő. Szerencsére nem maradunk sokáig új anyag nélkül, ugyanis a nyakunkon van a trilógia harmadik része, ami valószínűleg a szöges ellentéte lesz a két, már megjelent résznek. A nemzetközi sajtó mindeközben arról cikkez, hogy a ma megjelent lemeze Beyoncénak újjáéleszti hamarosan a country műfajt és egyre több előadó indulhat majd el ezen a vonalon. Igaz, a korong hangzásvilága sokszor tényleg egyhangú és nagyon a műfaj alappilléreiből építkezik, mégis csak egy ember képes arra, hogy ilyen minőségben alkosson egy bizonyos határon belül, ez pedig maga Beyoncé.