Plágium pert nyert Ed Sheeran, így reagált az ítéletre

A vádak szerint a Shape of You című dalában plagizált egy másik szerzeményt az énekes. 

4 évnyi pereskedés után ítélet született Ed Sheeran plágium ügyében, mely a Shape of You című megaslágere miatt folyt ellene. A vádak szerint ugyanis az énekes az egyik részhez, ahol azt énekli, hogy “oh, I”, egy 2015-ös dalt, név szerint a szintén brit Sami Switch Oh Why című szerzeményét használta fel, anélkül, hogy kreditálta volna a szerzőit. Ed tagadta a vádakat, mi több, ő maga indította el a pert.

Az egész ott kezdődött, hogy 2018. májusában Sami és az Oh Why szerzői értesítették a Performing Rights Society-t, a szerzői jogdíjak kifizetéséért felelős brit szervezetet, hogy fel kéne lenniük tüntetve, mint a Shape of You társszerzői. A szervezet azonnal felfüggesztette a sláger jogdíjainak kifizetését Edék számára, így ők 4 éve egy fillért sem láttak a szerzeményükből. Ezután kezdett pereskedésbe az énekes, abban reménykedve, hogy a londoni bíróság azt az ítéletet hozza majd, hogy nem másolták le a szóban forgó dalt.

Ez így is lett: a bíró kimondta, hogy Ed sem szándékosan, sem tudat alatt nem inspirálódott az Oh Why-ból. Nincs rá elég bizonyíték, hogy a sztár hallotta a dalt a Shape of You megírása előtt, ezt pedig az is alátámasztja Ed ügyvédje szerint, hogy az Oh Why a megjelenését követő két évben csupán 12.914 lejátszást generált a YouTube-on, és csak kétszer adták le a brit rádiókban. Ez a pernek köszönhetően megváltozott, és mára már a hivatalos klipje több, mint 2 milliós megtekintésnél jár.

Sami ügyvédje nem kímélte az Edet, és úgy állította be, mint aki folyamatosan más előadóktól vesz át dolgokat, majd a sajátjaként adja el őket. Sami azt is állította, hogy személyesen ismeri Edet, és biztos abban, hogy hallotta a szerzeményét a kapcsolatain keresztül, ezt azonban az énekes tagadta. Ed egyébként végig jelen volt a per során, mi több, még énekelni is kezdett a bíróságon, hogy bizonyítsa: a hasonlóság a két dal között csupán véletlen egybeesés. 

Az ítélet megszületése után egy rövid videóban összegezte a gondolatait az előadó:

Bár nyilvánvalóan örülök az ítéletnek, ami született, úgy érzem, az ilyesfajta vádak túlságosan elszaporodtak. Kialakult egy olyan kultúra, ahol megvádolnak valakit, és a végeredmény az lesz, hogy még mindig olcsóbb közös megegyezésre jutni, mint bíróságra vinni az ügyet, még akkor is, ha a vád teljesen alaptalan. A dalszövegírók számára ez nagyon káros

– kezdte.

Elmondása szerint a popzenében limitált mennyiségű akkord és hangjegy áll a dalszerzők rendelkezésére, így természetes, hogy hasonlóságokat lehet felfedezni egy-két dal között, ez azonban nem jelenti egyből azt, hogy plágiumról lenne szó.

Persze, hogy lesznek hasonlóságok, mivel naponta 60 ezer dal kerül fel Spotify-ra – ez évente 22 millió dalt jelent, és összesen csupán 12 hangjegy létezik. Semmiképpen nem akarom elbagatellizálni a fájdalmat, amit ez az ügy okozott mindkét fél számára, csak annyit szeretnék mondani, hogy nem egy intézmény vagyok. Nem egy vállalat vagyok, hanem egy emberi lény, egy apa, egy férj, egy fiú. A pereskedés nem egy kellemes élmény. Remélem, a most született ítélet hatására az ilyen alaptalan vádakat el tudjuk kerülni a jövőben.

Végezetül annyit mondott, hogy a jövőben a pereskedés helyett inkább arra szeretne fókuszálni, amihez a legjobban ért.

Remélem, mindannyian visszatérhetünk arra, hogy dalokat írjunk, ahelyett, hogy azt bizonygassuk, hogy meg tudjuk írni őket magunktól.