Sokkoló igazságok a ma 109 éve elsüllyedt Titanic-ról

Az elsüllyeszthetetlennek vallott Titanic ma százkilenc éve fekszik az Atlanti-óceán fenekén, rejtélyes tragédiája pedig a mai napig rengeteg kérdést vet fel. Mi most összegyűjtöttünk néhány dolgot, melyet biztosan nem hallottál még az álmok hajójáról.

El nem mondott történetek százai kerültek elő a világ egykor legnagyobb hajójáról azóta a tragikus éjszaka óta, hogy az első útján, 1912. Április 14-én, éjjel 23 óra 40 perckor jéghegynek ütközött, majd két óra negyven perces haláltusa után elsüllyedt az Atlanti-óceánon. A tragédia az egész világot megrázta, az események pedig természetesen az összeesküvéselmélet hívők fantáziáját is beindította. Ezek elsőre hihetetlennek tűnnek, azonban ha jobban beleássuk magunkat a témába, akkor rájöhetünk, hogy lehet valóságalapjuk.

1. A „csere elmélet”

Egyesek a mai napig azt gondolják, hogy nem az RMS Titanic fekszik sok-sok évtizede az óceán fenekén. A hajó indulása előtt körülbelül hét hónappal testvérhajója, az RMS Olympic nekiütközött a HMS Hawke nevű, jóval kisebb hajónak. Bár a Titanic testvérhajója nem szenvedett végzetes károkat és egy utas sem sérült meg, a másik hajó nem volt ilyen szerencsés. Miután később úgy ítélték meg, hogy a hibát az Olympic vétette, javításait nem fizette a biztosító cég. A balesetet követően a hajót visszavitték Belfastba, hogy javításokat hajtsanak végre.

Bal oldalon az RMS Olympic, jobb oldalon az éppen hogy elkészült RMS Titanic.

Ez azt is eredményezte, hogy abba kellett hagyni a munkálatokat az akkor épülő Titanic-on. Az elmélet szerint a White Star Line hajóvállalat óriási anyagi károkat szenvedett az ütközés következtében, így Titanic néven a kijavított testvérhajót küldték el 1912 Április 10-én biztosítási csalás céljából. Érdekesség, hogy a hajó katasztrófája alatt számos másik hajó tartózkodott a közelben, azonban egy sem sietett az utasok segítségére. Véletlen lenne? Nos, miután az RMS Titanic elsüllyedt, a hajóvállalat óriási összegekhez jutott az őket ért károk miatt.

2. Évekkel előre megjósolták a Titanic tragédiáját

Morgan Robertson 1898-as The Wreck of the Titan című novellájában pontról pontra megtörtént a Titanic esete. Annyi a különbség, hogy itt a hajót Titannak hívják, ám a történet szerint ugyancsak elsüllyed, miután jéghegynek ütközik az Atlanti-óceánon. Évtizedekkel később a történet valósággá vált és az emberiség egyik legnagyobb tragédiájaként vált híressé.

3. Vetélytársa, a Lusitania

Az RMS Titanic azzal a céllal készült el, hogy felülmúlja korának legnagyobb óceánjáróját, az RMS Lusitania-t. Így az elkészült titán sokkal nagyobb, hosszabb és előkelőbb volt, mint ellenfele. Azt persze nem sejtették, hogy hírnevét egészen másnak köszönheti majd. A hajó tragédiája után három évvel egyébként ellenfele is pórul járt, miután a világháború alatt eltalálta egy német torpedó, az pedig mintegy tizennyolc perc alatt elsüllyedt. 1200 ember fulladt a tengerbe.

Az RMS Lusitania
4. A Titanic kapitánya tudott a jéghegyekről

Edward Smith, a Titanic kapitánya utolsó szolgálati útját töltötte a hajón. Ez így is történt, ám nem abból az okból, ahogyan ő ezt remélte. Hat riasztás érkezett a végzetes napon a Titanic-ra, melyekben a kapitányt jéghegyekre figyelmeztették, ezekből azonban csupán egy jutott el hozzá. Ennek ő nem tulajdonított nagy jelentőséget, így a hajó szinte teljes gőzzel haladt tovább New York felé. A maradék öt riasztás egyébként azért kerülhette el Smith figyelmét, mert nagyrészt az első osztályú utasokhoz érkező üzeneteket kézbesítették.

A túlélőket megmentő RMS Carpathia.

Könnyen lehet, hogy egészen egyszerűen elfelejtettek szólni az előrejelzésekről. Ez a figyelmetlenség órákkal később több, mint 1500 ember halálát okozta az Atlanti-óceánon. A morzés segélykéréseket a túlélőket megmentő RMS Carpathia-n kívül az SS Californian is megkapta, amely alig fél órára tartózkodott a tragédiától. Korábban egyébként ez a kereskedelmi gőzhajó küldte a jéghegy riasztásokat a Titanic-nak, így ők megálltak aznap éjjelre biztonsági okokból, így a jelzéseket kezelő rádió operátor is engedélyt kapott, hogy aludni menjen.

5. Egy nő, aki három óceánjáró tragédiáját is túlélte

Violet Jessop a White Star Line hajóvállalatnak dolgozott, mint stewardess. A három olimpic osztályú hajó közül először az Olympic-on, a Titanic testvérhajóján dolgozott, és jelen volt akkor is, amikor az nekiütközött az HMS Hawke. Épségben megúszta a balesetet. Később, barátai győzködésének hatására úgy döntött, hogy elvállalja a lehetőséget, így munkáját a Titanic-on folytatta, mondván, ez remekül mutat majd később az önéletrajzában. Miután a második testvérhajó tragédiáját is túlélte, állást vállalt a harmadik és egyben utolsó testvérhajón, a HMHS Britannic-on.

Miután az a Kea-csatornán aknára futott, amit az U-70 német tengeralattjáró telepített ki, a hajó 55 perc alatt elsüllyedt. Jessop ezúttal sajnos nem tudott mentőcsónakba szállni, így leugrott a fedélzetről. Beütötte a fejét egy hajó lapátba és megsérült a koponyája, amit szintén túlélt. A három testvérhajó tragédiáját követően, a világháború után elhagyta a vállalatot és a Red Star Line hajóin kezdett dolgozni.

6. A pék, aki az alkoholnak köszönheti az életét

Charles Joughin, aki fő-pék volt a Titanicon, jól lehet az utolsó élő ember volt a hajón, mielőtt az elsüllyedt. Az úriember olyan részeg volt a tragédia alatt, hogy az alkohol még három órán keresztül melegen tartotta szerveit a jéghideg vízben, amíg egy mentőcsónak a segítségére sietett, miután a hajó elsüllyedt. A kevésbé ittas utasok a vízben negyed annyi idő alatt halálra fagytak. Érdekesség, hogy karakterét James Cameron 1997-es Titanic című filmjében is megjelenítették.

Charles Joughin karaktere a Titanic (1997) című filmben.
7. A testvérhajó átnevezése

A Titanic tragédia után testvérhajóját, a Gigantic-ot a White Star Line átnevezte, hogy a tragédia ne rettentse el az embereket az óceánjárótól, így kapta végül a Britannic nevet.

A HMHS Britannic
8. Utasok, akik a halált választották

A mentőcsónakok alacsony száma miatt számos utasnak nem jutott hely a tragédia során. Ez azt is jelentette, hogy számos asszony hátra kényszerült hagyni férjét tudván, hogy valószínűleg soha többet nem látják majd őket. Egy asszony azonban másik utat választott. Negyven év boldog házasság után a férjét választotta, majd együtt visszatértek lakosztályukba, majd a hajóval együtt elsüllyedtek. Érdekesség, hogy a hajó kapitánya Edward Smith, valamint a Titanic-ot tervező építész, Thomas Andrews szintén önszántukból maradtak a hajón és vesztették életüket. Holttestüket soha nem találták meg.

A pár, akik a halált választották.
9. Tűz a Titanic-on

Sokak szerint nem a jéghegy okozta az óceánjáró végzetes sorsát, sokkal inkább a tűz, ami a hajón keletkezett napokkal a tragédia előtt. A tűz következtében ugyanis megolvadhatott a hajó fala annyira, hogy az jéghegynek ütközve könnyen átszakadjon. Ezt persze sosem sikerült bizonyítani.

10. Az elsüllyeszthetetlen Molly Brown

Margaret Tobin Brown a Titanic utasa volt és túlélte a tragédiát. A mai napig emlegetett „elsüllyeszthetetlen” jelzőt annak köszönheti, hogy miután a hatos mentőcsónakban rengeteg hely volt, vissza szeretett volna menni a vízben maradt utasokért. Mivel a csónakot irányító tiszt nem támogatta a tervet, a hölgy kiállt magáért és az ott rekedtek mellett, és megfenyegette a tisztet. Később az őket megmentő RMS Carpathia-n a megalapították a túlélők bizottságát, melynek ő volt az elnöke. Mire New York-ba értek, ő 10.000 dollárt gyűjtott a rászoruló túlélők támogatására.

11. Az Olympic strike

Az RMS Olympic a tragédia utáni első útjára készült elindulni az Atlanti-óceánon a Titanic egykori vonalán, ám az indulás előtt a teljes személyzet sztrájkot hirdetett a mentőcsónakok alacsony száma és a változatlan biztonsági körülmények miatt. A White Star Line kénytelen volt jelentős változásokat végrehajtani az óceánjárón, köztük a hozzáadott mentőcsónakok minden utasnak.

Az RMS Titanic roncsa.
12. Az RMS Titanic végső nyughelye

A Titanic-ot a tragédia után 73 évvel találták meg 1985-ben Új-Fundland és Labrador közelében. A vízben töltött hosszú idő alatt jelentős mennyiségű rozsda keletkezett a roncson, így ma már lehetetlen megmozdítani, avagy felhozni a híres hajót a felszínre. A becslések szerint kevesebb, mint húsz év van addig, míg a hajó végleg eltűnik az óceán fenekéről. Ma már egyébként törvény tiltja, hogy a világ egykor legnagyobb hajójáról bármit felszínre hozzanak a felfedezők, erre számos, a roncsnál elhelyezett emlékmű is emlékeztet. A turisták ma is meglátogathatják a hajó végső nyughelyét.

A Titanic hátsó fele a kettétörés következtében jóval rosszabb állapotban van.