Yana Yatsuk/Rolling Stone

Billie Eilish: Nem lesznek vidám dalok az albumomon

A Rolling Stone-nak mesélt az énekesnő.

Kicsit több, mint egy hónap múlva kerül a boltok polcaira Billie Eilish várva várt második albuma, a Happier Than Ever, így jelenleg is gőzerővel promózza a hamarosan megjelenő korongot. Most a Rolling Stone magazin júliusi-augusztusi számának címlapjáról köszön vissza ránk, és természetesen amellett, hogy egy csodás fotósorozat készült hozzá, interjút is adott a lapnak, melyben rengeteg érdekes infót elárult a lemezről, az inspirációiról, és arról is beszélt, hogyan élte meg a nagyon fiatalon és hirtelen jött hírnevet.

Az album címe arra enged következtetni, hogy Billie mostanában a lehető legjobb passzban van, de emlékeztet minket arra, hogy az olyan hangulatok, mint a boldogság, mindig viszonylagosak. Elmondása szerint erről pont az interjú készülte előtt beszélgetett az édesanyjával.

Mikor azt mondod, hogy boldogabb vagy, mint valaha, az nem azt jelenti, hogy boldogabb vagy, mint bárki valaha is volt. Azt jelenti, hogy boldogabb vagy, mint amilyen te magad valaha is voltál

– fejtette ki a magazinnak.
©Yana Yatsuk/Rolling Stone

Lehet, hogy a korong címe boldogságról árulkodik, a borítóján viszont sírni láthatjuk az énekesnőt, és ez nem véletlen. A dalokban olyan nem éppen vidám témák jelennek meg, mint a bizalmatlanság, az érzelmi bántalmazás, és a hatalommal való visszaélés, az inspirációt pedig a saját élete és az ismerősei, közeli barátai tapasztalatai szolgáltatták. Hogy az hangzásvilág ezt hogyan fogja tükrözni?

Az albumomon tulajdonképpen nem lesz egy vidám dal sem

– árulta el Billie.

Ettől függetlenül, mint ahogy az az eddig megjelent dalokból is látszik, más, jóval lágyabb hangzásra számíthatunk, mint a 2019-es When We All Fall Alseep, Where Do We Go? című debütáló albumán. Az évek során sokat fejlődött zeneileg, ez pedig egy tudatos folyamat, amin rengeteget dolgozik, így nem csoda, hogy attól akad ki a legjobban, amikor azt mondják, hogy az összes száma ugyanúgy hangzik.

Amikor azt mondják az emberek, hogy minden dalom ugyanolyan, az nagyon rosszul esik, mert pont ezt igyekszem elkerülni. Szerintem akik ezt mondják, azok csak a Bad Guy-t és a Therefore I Am-et hallották tőlem.


©Yana Yatsuk/Rolling Stone

Nem csak a zenéjében történt változás, de a dalszövegeiben is. Míg az első albumán elmesélt történeteknek a nagy része fikció volt, addig a mostanin sokkalta őszintébb és önreflektívebb szerzemények kaptak helyet, emellett pedig a dalszerzés folyamatát is sokkal jobban élvezte, és fejlődött is benne.

Természetesen ismét a testvérével, FINNEAS-szel kettesben rakták össze a korong 16 dalát, és nem is dolgoztak többön, ezt a 16-ot viszont a tökéletességig próbálták fejleszteni. A Rolling Stone jóvoltából a megjelenés előtt egy kis betekintést nyerthetünk a szerzeményekbe, még mielőtt hallanánk őket.

A nyitódalban, a Getting Older-ben az őt ért traumákról énekel, erről pedig olyannyira nehezére esett ilyen mélyen megnyílnia, hogy többször szünetet kellett tartania, miközben írta. Egy dalszövegrészletet is megosztott belőle:

I’ve had some trauma
Did things I didn’t wanna
Was too afraid to tell ya
But now I think it’s time

©Yana Yatsuk/Rolling Stone

A címadó dal, a Happier Than Ever volt az első, amit megírt a lemezről, és a 2019-es európai turnéján született, amikor egy nagyon boldog és kiegyensúlyozott időszakát élte. Ennek ellenére egy szakítós szerzeményről beszélünk, zeneileg pedig az elektromos gitár dominál benne.

A foktos hangzású Male Fantasy-ben egy kicsit vadabb vizekre evez, és a pornográf tartalmakról énekel, illetve arról fejti ki a véleményét, hogy ezek milyen hatással vannak a férfiakra. Az Oxytocin-ban és az NDA-ben a kapcsolatokról, a randikról és az egyéjszakás kalandokról írt egy híresség szemével nézve, aki mindezeket szeretné titokban tartani, a Billie Bossa Nova-ban pedig a valóság és a fikció keveredik, amint egy turnézó popsztár történetét meséli el, aki emellett titkos viszonyt folytat valakivel.

©Yana Yatsuk/Rolling Stone

Billie egyébként jelenleg elmondása szerint teljesen normális és átlagos életet él: bár elköltözött már otthonról, sokat van a szüleinél, első randikra jár (legalábbis járt, ugyanis minden jel arra mutat, hogy új párkapcsolata van, méghozzá Matthew Vorce-szal), és megcsináltatta első tetkóit (tavaly novemberben egy fekete sárkányt az oldalára, a Grammy után pedig a mellkasára az Eilish nevet varratta gót betűtípussal). Egy szó mint száz, mostanra már megtanult kiegyensúlyozott életet élni a hírnév ellenére is, de ez nem mindig volt így: karrierje kezdetén, mikor még csak kamasz volt, nagyon zavarta, hogy a munkája miatt nem lehet olyan az élete, mint a kortársainak.

Egy kölyök voltam, és olyan dolgokat akartam csinálni, amiket a kölykök csinálnak. Utáltam, hogy nem tudok csak úgy elmenni egy kib*szott boltba vagy plázába. Nagyon mérges voltam, és egyáltalán nem voltam hálás miatta.

A kiegyensúlyozott életbe természetesen az is beletartozik, hogy megtanult határokat szabni, ha a munkájáról van szó – még akkor is, ha ezt ő maga is nehezen viseli.

Szomorú vagyok, hogy nem adhatok meg a rajongóimnak mindent, amit szeretnének. Ahogy egyre ismertebb lettem, egyre inkább megértettem, az én kedvenceim miért nem csinálták azokat a dolgokat, amiket én szerettem volna rajongóként.

©Yana Yatsuk/Rolling Stone

A rajongóknak természetesen panaszra semmi okuk, hiszen Billie minden tőle telhetőt megtesz, hogy egy igazán nagyszabású érát villantson nekik. Ezt például a tökéletességig csiszont koncepció mellett az is mutatja, hogy az album minden dalához tervez valamiféle vizuált kiadni, legyen az klip, vagy akár egy dalszöveges videó. És hogy mit szeretne, ha a rajongói a legjobban elraktároznának a lemezről?

Remélem, ha meghallgatják, utána nem hagyják, hogy bárki is kihasználja őket.

Billie második albuma, a Happier Than Ever július 30-tól elérhető.